Besloten Vennootschappen
Besloten Vennootschappen
Facility Point
Facility Point
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S03 Economie
Doel verbonden partij
Voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 is destijds Facility Point Arnhem opgericht. Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. Color Business Centers is in september 2015 overgenomen door Regus, een wereldwijde speler op het gebied van verhuur van kantoorruimte en flexibele werkplekken, maar is nu weer zelfstandig directievoerder.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigd als aandeelhouder.
Financieel belang
De gemeente bezit 37,5% van de aandelen in Facility Point.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
1.969.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
2.050.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Besloten Vennootschappen
Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. De Gemeente Arnhem heeft een borgstelling afgegeven van € 4.000.000 voor een financieringsovereenkomst tussen Scalabor en de Bank Nederlandse Gemeenten lopende tot 26 februari 2021.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
4.882.299
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
5.185.609
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
Na de overname van bedrijfsactiviteiten van de GR Presikhaaf Bedrijven is Scalabor BV per 1-1-2018 van start gegaan. Scalabor BV maakt op de drie speerpunten voor 2019 (goed werkgeverschap; financieel gezond; en passend werk voor zoveel mogelijk medewerkers en trajectdeelnemers) een prima ontwikkeling door.
Er werken circa 2.200 SW-medewerkers bij Scalabor, waarvan circa 1.200 uit Arnhem. In de eerste helft van 2019 zijn 5% meer externe plaatsingen gerealiseerd en is het aantal externe plaatsingen in totaal toegenomen van 44,6% naar 50,4%. Dit is goed voor de medewerkers (passend werk bij reguliere werkgevers) en goed voor de financiële resultaten (verzilveren van loonwaarde). Inzet is om deze stijging vast te houden (richting 60% externe plaatsingen). Het gemiddelde verzuim is met 15,7% iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 15,3%, maar wordt kleiner. Bijna 88% van de doelgroep-medewerkers heeft een individueel ontwikkelplan. Dit is in lijn met de afspraak (minimaal 85%).
Vanaf het laatste kwartaal 2019 zijn er 387 Arnhemmers aangemeld voor een arbeidsontwikkeltraject (van circa 6 maanden). Hiervan zijn er in de eerste helft van 2019 36 uitgestroomd naar werk.
De gemeente Arnhem heeft het initiatief genomen voor het neerzetten van Scalabor BV om voor nu en de toekomst (een zeker basis omvang van) passend werk te borgen voor de oude en nieuwe doelgroepen van de Participatiewet. Daarmee is het dus onder andere de inzet om het werk dat voorvloeit uit de overgenomen bedrijfsactiviteiten van GR Presikhaaf Bedrijven vast te houden en uit te bouwen. Dit betekent dat aan de zijde van Scalabor BV er een afweging moet worden gemaakt over het tijdelijk en vast in dienst nemen van mensen uit de doelgroep. De aanstaande Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) heeft een grote impact op die afweging.
Bovenstaande impact wordt momenteel in beeld gebracht ten behoeve van een keuze in de tweede helft van 2019.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Besloten Vennootschappen
Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
450.000
Per 31-12-2019 €
1.800.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
1.959.000
Per 31-12-2019 €
1.688.600
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
16.000.000
Ontwikkelingen
De opdracht aan het sportbedrijf krijgt meer focus op gezondheid en bewegen en de inzet van de openbare ruimte ten behoeve van sport
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te hebben voeren de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, buiten de kwartaalgesprekken om, gedurende in ieder geval 2019, 4 maal per jaar overleg. In het 3e kwartaal staat een overleg gepland met ook nog de raad van commissarissen.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. Om het opdrachtgeverschap te professionaliseren hebben de inhoudelijke opdrachtgever en de teams Leefomgeving een slag gemaakt door afspraken te maken over de werkwijze en gezamenlijk de uitvraag 2020 voor het sportbedrijf aan te scherpen. De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog ontwikkelen, het vraagt nog wel nadere aandacht met betrekking tot de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten kan nog verbeteren. Zowel in de beschikking subsidieverlening 2019 als in de kwartaalrapportages is er nadruk gelegd op de financiële functie en rapportages van het sportbedrijf. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf. De focus voor 2019 ligt bij het op orde krijgen van de AO/IC en de inhoudelijke afstemming, daarna zal hieraan aandacht worden besteed.
De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekening 2018, zijn onvoldoende. Dit betekent dat zij niet genoeg op orde zijn om risico's op te vangen binnen hun begroting c.q. eigen vermogen. Echter, in 2018 is een aanzienlijk resultaat gerealiseerd. Hiermee kan de gemeente de reserves versterken. 2019 is het derde jaar dat het Sportbedrijf zelfstandig opereert, aan verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en aan verdere professionalisering van opdrachtgever- opdrachtnemerschap wordt gewerkt.
Ondanks dat het financiële resultaat veel beter is over 2018 dan begroot, is met name inzicht in de financiële ontwikkeling een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten. Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het betreft hier een samenspel van vraagstelling in combinatie met beantwoording van de vragen. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Dus ook na twee jaar als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening nog in ontwikkeling.
Naamloze Vennootschapen
Naamloze Vennootschapen
Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
4.953.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
135.041.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
-1.300
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Stichtingen
Stichtingen
Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Deelnemers in samenwerking
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
751.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
522.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
Grootschalige ontwikkelingen zoals het Digitaal Stelsel Omgevingswet, de doorontwikkeling naar een geïntegreerde objectenregistratie en de opkomst van Common Ground vragen een steeds grotere organisatorische inzet. Dataland zal in 2019 bezien hoe men deze ontwikkeling laat doorwerken in hun activiteiten.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
408.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
7.306.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
-36.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
28.496.000
Ontwikkelingen
In de 2e helft van 2018 zijn een tweetal onderzoeken uitgevoerd om de stand van zaken binnen De Connectie en de informatievoorzieningsketen als geheel in kaart te brengen. Beide onderzoeken onderschrijven elkaars resultaten en plaatsen de doelen uit het bedrijfsplan in een andere context. Uit onderzoek blijkt onder andere dat bij samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is geen rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’. Het Bestuur heeft met de eerste bestuursrapportage 2019 aan De Connectie een veranderopdracht meegegeven. De Connectie werkt samen met de opdrachtgevers een ontwikkelstrategie met focus op harmonisatie en standaardisatie uit voor de periode 2020 – 2024.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie in die volop in ontwikkeling is en waar de komende jaren veel moet gebeuren. Het is evident dat beheersing en control hierin belangrijk zijn. De beheersing is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. Het bestuur, het OGO (opdrachtgeversoverleg) en de demandorganisatie zijn hierin belangrijke gremia waarin sturing en beheersing nadrukkelijk terugkomen. Het controllersoverleg vervult hierin een belangrijke adviesrol ten aanzien van de P&C-producten van de Connectie.
In de verschillende gremia worden ook de risico's die gepaard gaan met de transitie van De Connectie besproken. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met De Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door de Connectie zelf.Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. De beschreven risico's hebben voor een deel te maken met de uitgevoerde onderzoeken naar de totale ICT-keten van De Connectie. In samenspraak met de drie gemeenten zijn er negen verbeterpaden opgesteld die ertoe moeten leiden dat: 1. Het gewenste niveau van de informatievoorziening wordt bereikt (basis op orde). 2. De governancestructuur verder wordt ingericht waarbij afspraken worden vastgelegd over rollen, verantwoordelijkheden en de wijze van samenwerking.
In 2020 zal de focus liggen om samen met de opdrachtgevers een ontwikkelstrategie uit te werken op het gebied van harmonisatie en standaardisatie.Gemeenschappelijke regelingen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S07 Zorg
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht ten behoeve van het aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen (Avan). Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Deelnemers in samenwerking
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
5.260.344
Ontwikkelingen
Eind 2018 heeft er een (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan plaatsgevonden. Daarvan zijn in het eerste en tweede kwartaal van 2019 de resultaten en de adviezen gedeeld met alle gemeenten. Alle gemeenten hebben inmiddels besloten om deel te blijven nemen aan de BVO DRAN en een aantal gemeenten hebben tevens besloten om extra vervoer in te brengen bij de BVO DRAN. Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de nieuwe aanbesteding in volle gang en de verwachting is dat in het derde kwartaal van 2019 de aanbesteding gepubliceerd kan worden. In augustus 2020 zullen de nieuwe contracten ingaan.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een veranderende relatie met de Provincie, een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid, aanbesteding voor vervoer en callcenter en krapte op de arbeidsmarkt.
Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en 6 keer per jaar bestuurlijk overleg.
Het in 2018 verschenen knoppenplan heeft ertoe geleid dat de kostenbesparingen die mogelijk waren in regionaal verband inmiddels zijn doorgevoerd (voor zover de huidige contracten dit ook toelaat), daarnaast is een aantal zaken meegenomen in de huidige aanbesteding. Een aantal knoppen kunnen enkel door de gemeente zelf beleidsmatig worden opgepakt.Gemeenschappelijke regelingen
Euregio RijnWaal
Euregio RijnWaal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Council zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff en Y. Usta
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
28.000
Ontwikkelingen
2020 is het laatste jaar van de strategische Agenda 2020. In 2019 is het proces gestart om te komen tot een nieuwe Strategische Agenda 2020. De Euregio levert en actieve bijdrage aan de grensoverschrijdende samenwerking en het ontstaan van sociaaleconomische grensallianties. Dit vraagt een actieve betrokkenheid van alle partners; zowel overheden als kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. De grensoverstijgende samenwerking mag zich in toenemende mate verheugen op een actievere betrokkenheid van de Nederlandse regering en de regering van NordRhein Westfalen (GROS governance NRW-NL).
Door ondertekening van een 'Memo of Understanding" hebben de burgemeesters van de 6 100.000+ gemeenten binnen de Euregio uitgesproken extra inzet te plegen op grensoverschrijdende en bovenregionale uitdagingen.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
GO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,88. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
274.000
Per 31-12-2019 €
310.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
31.000
Per 31-12-2019 €
28.500
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
285.000
Ontwikkelingen
In 2019 is door het bestuur van de regio Arnhem-Nijmegen - met instemming van de colleges van de 18 regiogemeenten - een proces ingezet om te komen tot een sterkere regio Arnhem-Nijmegen, met een gedeelde intergale visie en agenda en een bijbehorende besturing en werkwijze. Eventuele fianciële gevolgen zijn nu nog niet te duiden. Mocht dit proces leiden tot een andere werkwijze, besturing of financiële gevolgen hebben, dan zal dit in 2020 in de Perspectiefnota en MJPB 2021-2024 worden verwerkt.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Lingezegen
Lingezegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015).
Deelnemers in samenwerking
Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het Algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt voor 25% bij aan de gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
12.268.000
Per 31-12-2019 €
7.074.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
303.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
-151.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
249.500
Ontwikkelingen
Eind 2019 wordt de realisatiefase van park Lingezegen afgesloten, de basisuitrusting is gerealiseerd en de laatste investeringen in het park zijn gedaan. De begroting van 2020 is de eerste begroting van het park die volledig is gericht op het beheer van park Lingezegen.
Vanaf 2020 zal voor het beheer van het park een beroep gedaan worden op het beheerfonds van het park. Het beheerfonds is volgens de laatste berekeningen voldoende gevuld om, met de jaarlijkse bijdrage van de deelnemende gemeenten, het beheer voor de komende 40 jaar te kunnen bekostigen.
In de nu voorliggende begroting is echter niets vermeld over de grondtransacties die in 2019 hebben plaatsgevonden. In een zienswijze op de begroting 2020 heeft de raad van Arnhem aan het Dagelijks Bestuur van park Lingezegen gevraagd om in beeld te brengen wat de consequenties van de grondtransacties in 2019 zijn voor de doorontwikkeling en het beheerfonds in de begroting van 2020.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en WMO). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken).
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
2.700.000
Per 31-12-2019 €
4.700.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
33.089.200
Ontwikkelingen
In 2019 is de module Werkgeverschap SW toegevoegd. In 2020 zijn geen nieuwe modules voorzien. De module Inkoop bereidt een nieuwe aanbesteding van de (specialistische) zorg per 1 juli 2020 voor. De MGR-organisatie werkt aan het verder vormgeven van de toegevoegde waarde o.a. door kennisdeling en samenwerking tussen de modules.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
In de MGR werken 11 gemeenten in Centraal Gelderland sinds 2017 samen in het sociaal domein. Vanaf 2019 bestaat de MGR uit vier modules met daarboven een kleine beheerorganisatie, die efficiënt en kostenbewust opereert. Arnhem neemt deel aan alle modules en is in verhouding een grote 'klant' van de uitvoeringsorganisatie.
De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een indicatie voor de WSW zijn per 1-1-2019 bij de nieuwe module van Werkgeverschap SW ondergebracht. Daardoor is de financiële bijdrage, die eerder via Presikhaaf Bedrijven liep, in de begroting van de MGR ingebracht.
In de verschillende bestuurscommissies, waarvan Arnhemse wethouders deel uitmaken, wordt inhoudelijk gesproken en gestuurd op de modules. Ook in het DB en AB van deze gemeenschappelijke regeling heeft Arnhem een stevige stem. De MGR beschikt over een meerjarig uitvoeringsplan 2020-2023 alsmede een uitvoeringsprogramma 2020. Over de voortgang daarvan wordt bestuurlijk periodiek gerapporteerd waardoor ook de uitvoeringsafspraken, die in dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd, kunnen worden gemonitord.Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S11 Ruimtelijke ontwikkeling
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
783.000
Per 31-12-2019 €
711.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
4.883.400
Per 31-12-2019 €
891.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
-236.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
5.453.200
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen: invoering omgevingswet, invoering particulier bouwtoezicht. Outputsturing per 2020. Vervanging zaaksysteem in 2020.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De impact van de Omgevingswet is nu nog niet in te schatten maar mogelijk groot effect op takenpakket ODRA. Effect van de Wet kwaliteitsborging bouwen lijkt vooralsnog beperkt. De wet heeft een gefaseerde invoering.
De invoering outputgericht sturen en betalen per 2020 geeft een risico op onverwachte financiële effecten. De gemeenteraad wordt in de loop van 2020 geinformeerd over de voortgang en effecten van het outputgericht werken.
De bij omgevingsdienst ODRA onderkende risico's voor gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er wekelijks werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. ODRA levert maandelijks productiecijfers en urenoverzichten. De cijfers worden met deze frequentie ook in het accountoverleg besproken. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget, zonodig kan worden bijgestuurd en zullen relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.
De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van ODRA. Meerdere keren per jaar worden financiële tussenrapportages van ODRA in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroler Arnhem adviseert de portefeuillehouder op deze rapportages en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.
ODRA heeft een verbeterplan voor de controlfunctie opgesteld. ODRA rapporteert de voortgang hiervan regelmatig in het bestuurlijk overleg. Belangrijkste verbeterpunten zijn het beter laten aansluiten van de P&C cyclus bij die van de gemeenten en het op orde brengen van de administratieve organisatie en bedrijfsvoering, waardoor betere sturing mogelijk is.
Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en rapporteert hier geregeld over. Door actief met komende ontwikkelingen bezig te zijn kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA.
De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de door ODRA per 2020 in te voeren outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten.Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S05 Cultuur
Doel verbonden partij
Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan.
Deelnemers in samenwerking
De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Met ingang van 2020 zal de Provincie Gelderland toetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling.
Bestuurlijk belang
Wethouders J. van Dellen en H. de Vroome maken deel uit van het bestuur
Financieel belang
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling is in 2018 een bedrag van € 1.111
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
200.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
19.800.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
1.054.512
Ontwikkelingen
Vanaf 2020 vindt er met de toetreding van de Provincie Gelderland tot de Gemeenschappelijke Regeling een nieuwe verdeling van de lumpsum plaats. Voor Arnhem betekent dit een verlaging van de bijdrage.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
7.368.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
36.383.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
16.273.000
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen Brandweer en Crisisbeheersing: vanuit de brandweer wordt een brandweerbeleidplan vastgesteld voor de komende jaren (zoals in de gemeenteraad in mei 2019 besproken) en ook voor de crisisbeheersing (inclusief de gemeentelijke taken onder de noemer 'Bevolkingszorg') komen eind 2019 de planvorming voor 2020 en verder beschikbaar. De plannen zijn, zoals te doen gebruikelijk, beleidsarm.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering - door middel van de gemeentelijke bijdragen - van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
683.000
Per 31-12-2019 €
608.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.381.000
Per 31-12-2019 €
322.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
-25.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
De deelnemende gemeenten van de GR Presikhaaf Bedrijven hebben besloten om de GR te ontmantelen en te liquideren. De ontmanteling is in volle gang.
Nadat de bedrijfsactiviteiten per 1 januari 2018 zijn overgedragen aan Scalabor BV, is het formele werkgeverschap van het WSW personeel per 1 januari 2019 overgedragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR SDCG).
Uit de reorganisatie 2017 (lees: transitie van bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven naar Scalabor BV) is sinds 1 januari 2018 sprake van een groep boventallige ambtenaren en niet ambtelijke medewerkers. Hiervoor is een voorziening in 2018 getroffen. Vanuit deze voorziening worden hoofdzakelijk de salariskosten, kosten voor de ‘van-werk-naar-werk’ trajecten, frictie- en disruptie kosten betaald. Het 'van-werk-naar-werk'-traject verloopt conform verwachting en is financieel in control. Vandaar ook de inzet om de groep boventallige ambtenaren en niet ambtelijke medewerkers met bijbehorende voorziening, evenals het personeel met een ID aanstelling eind 2019 eveneens over te dragen de MGR SDCG. Daarmee resteert nog een beperkt aantal (financieel technisch) af te wikkelen zaken alvorens de liquidatie kan plaatsvinden. De liquidatie wordt in de loop van 2020 voorzien.
De voorziening is voldoende om het ontmantelings- en liquidatieproces conform inzet af te ronden. Zoals te doen gebruikelijk het vanuit het gemeentelijke eigenaarsperspectief volgen van het verloop van het ontmantelingsproces en de voorbereidingen van de liquidatie. Dit gebeurt in de vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur van het GR en de ambtelijke voorbereiding hiervan.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing