Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering - door middel van de gemeentelijke bijdragen - van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
683.000
Per 31-12-2019 €
608.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.381.000
Per 31-12-2019 €
322.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
-25.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
De deelnemende gemeenten van de GR Presikhaaf Bedrijven hebben besloten om de GR te ontmantelen en te liquideren. De ontmanteling is in volle gang.
Nadat de bedrijfsactiviteiten per 1 januari 2018 zijn overgedragen aan Scalabor BV, is het formele werkgeverschap van het WSW personeel per 1 januari 2019 overgedragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR SDCG).
Uit de reorganisatie 2017 (lees: transitie van bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven naar Scalabor BV) is sinds 1 januari 2018 sprake van een groep boventallige ambtenaren en niet ambtelijke medewerkers. Hiervoor is een voorziening in 2018 getroffen. Vanuit deze voorziening worden hoofdzakelijk de salariskosten, kosten voor de ‘van-werk-naar-werk’ trajecten, frictie- en disruptie kosten betaald. Het 'van-werk-naar-werk'-traject verloopt conform verwachting en is financieel in control. Vandaar ook de inzet om de groep boventallige ambtenaren en niet ambtelijke medewerkers met bijbehorende voorziening, evenals het personeel met een ID aanstelling eind 2019 eveneens over te dragen de MGR SDCG. Daarmee resteert nog een beperkt aantal (financieel technisch) af te wikkelen zaken alvorens de liquidatie kan plaatsvinden. De liquidatie wordt in de loop van 2020 voorzien.
De voorziening is voldoende om het ontmantelings- en liquidatieproces conform inzet af te ronden. Zoals te doen gebruikelijk het vanuit het gemeentelijke eigenaarsperspectief volgen van het verloop van het ontmantelingsproces en de voorbereidingen van de liquidatie. Dit gebeurt in de vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur van het GR en de ambtelijke voorbereiding hiervan.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regeling
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en WMO). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken).
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
2.700.000
Per 31-12-2019 €
4.700.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
33.089.200
Ontwikkelingen
In 2019 is de module Werkgeverschap SW toegevoegd. In 2020 zijn geen nieuwe modules voorzien. De module Inkoop bereidt een nieuwe aanbesteding van de (specialistische) zorg per 1 juli 2020 voor. De MGR-organisatie werkt aan het verder vormgeven van de toegevoegde waarde o.a. door kennisdeling en samenwerking tussen de modules.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
In de MGR werken 11 gemeenten in Centraal Gelderland sinds 2017 samen in het sociaal domein. Vanaf 2019 bestaat de MGR uit vier modules met daarboven een kleine beheerorganisatie, die efficiënt en kostenbewust opereert. Arnhem neemt deel aan alle modules en is in verhouding een grote 'klant' van de uitvoeringsorganisatie.
De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een indicatie voor de WSW zijn per 1-1-2019 bij de nieuwe module van Werkgeverschap SW ondergebracht. Daardoor is de financiële bijdrage, die eerder via Presikhaaf Bedrijven liep, in de begroting van de MGR ingebracht.
In de verschillende bestuurscommissies, waarvan Arnhemse wethouders deel uitmaken, wordt inhoudelijk gesproken en gestuurd op de modules. Ook in het DB en AB van deze gemeenschappelijke regeling heeft Arnhem een stevige stem. De MGR beschikt over een meerjarig uitvoeringsplan 2020-2023 alsmede een uitvoeringsprogramma 2020. Over de voortgang daarvan wordt bestuurlijk periodiek gerapporteerd waardoor ook de uitvoeringsafspraken, die in dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd, kunnen worden gemonitord.
Besloten Vennootschap
Besloten Vennootschap
Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. De Gemeente Arnhem heeft een borgstelling afgegeven van € 4.000.000 voor een financieringsovereenkomst tussen Scalabor en de Bank Nederlandse Gemeenten lopende tot 26 februari 2021.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
4.882.299
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
5.185.609
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
Ontwikkelingen
Na de overname van bedrijfsactiviteiten van de GR Presikhaaf Bedrijven is Scalabor BV per 1-1-2018 van start gegaan. Scalabor BV maakt op de drie speerpunten voor 2019 (goed werkgeverschap; financieel gezond; en passend werk voor zoveel mogelijk medewerkers en trajectdeelnemers) een prima ontwikkeling door.
Er werken circa 2.200 SW-medewerkers bij Scalabor, waarvan circa 1.200 uit Arnhem. In de eerste helft van 2019 zijn 5% meer externe plaatsingen gerealiseerd en is het aantal externe plaatsingen in totaal toegenomen van 44,6% naar 50,4%. Dit is goed voor de medewerkers (passend werk bij reguliere werkgevers) en goed voor de financiële resultaten (verzilveren van loonwaarde). Inzet is om deze stijging vast te houden (richting 60% externe plaatsingen). Het gemiddelde verzuim is met 15,7% iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 15,3%, maar wordt kleiner. Bijna 88% van de doelgroep-medewerkers heeft een individueel ontwikkelplan. Dit is in lijn met de afspraak (minimaal 85%).
Vanaf het laatste kwartaal 2019 zijn er 387 Arnhemmers aangemeld voor een arbeidsontwikkeltraject (van circa 6 maanden). Hiervan zijn er in de eerste helft van 2019 36 uitgestroomd naar werk.
De gemeente Arnhem heeft het initiatief genomen voor het neerzetten van Scalabor BV om voor nu en de toekomst (een zeker basis omvang van) passend werk te borgen voor de oude en nieuwe doelgroepen van de Participatiewet. Daarmee is het dus onder andere de inzet om het werk dat voorvloeit uit de overgenomen bedrijfsactiviteiten van GR Presikhaaf Bedrijven vast te houden en uit te bouwen. Dit betekent dat aan de zijde van Scalabor BV er een afweging moet worden gemaakt over het tijdelijk en vast in dienst nemen van mensen uit de doelgroep. De aanstaande Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) heeft een grote impact op die afweging.
Bovenstaande impact wordt momenteel in beeld gebracht ten behoeve van een keuze in de tweede helft van 2019.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing