Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
7.368.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
36.383.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
16.273.000
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen Brandweer en Crisisbeheersing: vanuit de brandweer wordt een brandweerbeleidplan vastgesteld voor de komende jaren (zoals in de gemeenteraad in mei 2019 besproken) en ook voor de crisisbeheersing (inclusief de gemeentelijke taken onder de noemer 'Bevolkingszorg') komen eind 2019 de planvorming voor 2020 en verder beschikbaar. De plannen zijn, zoals te doen gebruikelijk, beleidsarm.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Besloten Vennootschap
Besloten Vennootschap
Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
450.000
Per 31-12-2019 €
1.800.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
1.959.000
Per 31-12-2019 €
1.688.600
Financieel resultaat
Begroot voor 2020 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2020 €
16.000.000
Ontwikkelingen
De opdracht aan het sportbedrijf krijgt meer focus op gezondheid en bewegen en de inzet van de openbare ruimte ten behoeve van sport
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te hebben voeren de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, buiten de kwartaalgesprekken om, gedurende in ieder geval 2019, 4 maal per jaar overleg. In het 3e kwartaal staat een overleg gepland met ook nog de raad van commissarissen.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. Om het opdrachtgeverschap te professionaliseren hebben de inhoudelijke opdrachtgever en de teams Leefomgeving een slag gemaakt door afspraken te maken over de werkwijze en gezamenlijk de uitvraag 2020 voor het sportbedrijf aan te scherpen. De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog ontwikkelen, het vraagt nog wel nadere aandacht met betrekking tot de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten kan nog verbeteren. Zowel in de beschikking subsidieverlening 2019 als in de kwartaalrapportages is er nadruk gelegd op de financiële functie en rapportages van het sportbedrijf. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf. De focus voor 2019 ligt bij het op orde krijgen van de AO/IC en de inhoudelijke afstemming, daarna zal hieraan aandacht worden besteed.
De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekening 2018, zijn onvoldoende. Dit betekent dat zij niet genoeg op orde zijn om risico's op te vangen binnen hun begroting c.q. eigen vermogen. Echter, in 2018 is een aanzienlijk resultaat gerealiseerd. Hiermee kan de gemeente de reserves versterken. 2019 is het derde jaar dat het Sportbedrijf zelfstandig opereert, aan verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en aan verdere professionalisering van opdrachtgever- opdrachtnemerschap wordt gewerkt.
Ondanks dat het financiële resultaat veel beter is over 2018 dan begroot, is met name inzicht in de financiële ontwikkeling een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten. Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het betreft hier een samenspel van vraagstelling in combinatie met beantwoording van de vragen. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Dus ook na twee jaar als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening nog in ontwikkeling.