Lokale heffingen

Uitgangspunten van beleid

Afspraken uit het Coalitieakkoord 2018-2022

In het Coalitieakkoord 2018-2022 is de afspraak gemaakt dat alle belastingen, heffingen, leges en parkeertarieven met ingang van 2019 niet verhoogd zullen worden. In 2019 zijn aanvullende afspraken op dit coalitieakkoord gemaakt. Hierbij is afgesproken om in 2020 de OZB eenmalig te verhogen met 1,25% (Amendement 19A66).
Voor de begroting van 2020 wijzigen deze afspraken niet. Als algemene regel is afgesproken dat alle belastingen, heffingen, leges en parkeertarieven niet verhoogd zullen worden.

Aanvullend op deze afspraken geldt voor de OZB dat ieder jaar een herwaarderingsjaar is. Dat betekent dat de WOZ-waarden gebaseerd worden op een nieuwe waardepeildatum (in 2020 is dat 1 januari 2019).
Het gemiddelde herwaarderingscijfer leidt tot een tariefaanpassing zodat de herwaardering geen lastenontwikkeling tot gevolg heeft. Om te voorkomen dat de opbrengst OZB te hoog of te laag wordt, wordt de gemiddelde waarde-ontwikkeling gecompenseerd door een tariefswijziging. Uiteraard kan de werkelijke waardestijging per individueel object afwijken van de gemiddelde waardestijging, met als gevolg een andere individuele ontwikkeling van de lasten dan hier gepresenteerd.

Afvalstoffenheffing/ invoering Diftar

In 2012 heeft de raad besloten om na omgekeerd inzamelen ook Diftar in te voeren. In 2017 heeft de raad daar enkele randvoorwaarden bij vastgesteld. Op 3 juli 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met uitstel van het invoeren van een gedifferentieerd tarief voor de afvalstoffenheffing (Diftar) op basis van de aangeboden hoeveelheid restafval. Met een Diftar-systeem krijgen inwoners meer invloed op de hoogte van hun afvalstoffenheffing. De financiële prikkel die hiermee gegeven wordt, zal leiden tot betere afvalscheiding, minder restafval en past daarmee volledig in het duurzaamheidsbeleid van de gemeente Arnhem. Om begrotingstechnische redenen is uitgegaan dat Diftar per 1-1-2020 van kracht wordt. Uiteraard is een andere ingangsdatum in 2020 mogelijk (begrotingswijziging dan wel in 2019 te verwerken).

Parkeerbelasting

Het betaald parkeergebied zal de komende jaren alleen worden vergroot, wanneer hier draagvlak voor bestaat binnen de buurt/wijk. De verwachting is dat in de wijken initiatieven worden ontwikkeld om betaald parkeren te gaan invoeren. Wanneer het betaald parkeergebied wordt vergroot, dan zal dat een positief effect hebben op de belastinginkomsten.

Toeristenbelasting

In het Coalitieakkoord is afgesproken om met ingang van 2019 de toeristenbelasting in te voeren met een tarief van € 2,- per persoon per nacht. In afwijking hiervan geldt een tarief van € 75 cent per persoon per nacht voor campings, jachthavens en slaapzalen van hostels. Mogelijke extra opbrengsten (bovenop het in de begroting opgenomen bedrag ad € 625.000,-) worden ingezet om de toeristische aantrekkingskracht van de stad te vergroten (toerisme en recreatie) en de marketing te versterken. Een voorstel hiervoor wordt in de komende periode uitgewerkt.

Paspoorten en identiteitskaarten

Als gevolg van een wijziging van de Paspoortwet is de geldigheidsduur van een paspoort en een identiteitskaart met ingang van maart 2014 verlengd van 5 naar 10 jaar. Dit heeft tot gevolg dat de legesinkomsten vanaf 2019 gedurende een periode van 5 jaar op een lager niveau zullen uitkomen. Aan de andere kant leidt de verlenging van de geldigheidsduur van een paspoort en een identiteitskaart tot lagere uitvoeringskosten.

Reinigingsrecht

Met ingang van 1 januari 2020 wordt in de binnenstad een reinigingsrecht ingevoerd. Ondernemers kunnen zelf
de afweging maken of ze gebruik gaan maken van afval aanbieden via reinigingsrecht of dat zij een contract met een commerciële afvalinzamelaar aangaan. Indien gekozen wordt voor het laatste dan kan dit vanaf 1 januari 2020 niet meer met zakken die aan de straat worden aangeboden, maar dienen daarvoor de inzamelmiddelen (minicontainer of rolcontainer) op eigen terrein geplaatst te kunnen worden.
De te verwachten kosten en opbrengsten hangen af van het aantal deelnemers. Deze inschatting kan naar verwachting voldoende accuraat vooraf bepaald worden. De uitvoering van het reinigingsrecht is kostenneutraal voor de gemeente. Het reinigingsrecht is een retributie, dit betekent dat het te hanteren tarief (maximaal) kostendekkend mag zijn.

Ontwikkelingen gemeentelijk belastinggebied

Er is een voorstel ingediend in de Tweede kamer om de Gemeentewet en de Wet Milieubeheer aan te passen aan Europese richtlijnen, waarin is bepaald dat de vervuiler betaalt. Op grond hiervan zou de afvalstoffenheffing en de rioolheffing alleen aan de gebruikers kunnen worden opgelegd en niet meer aan eigenaren. Daarnaast is in het voorstel opgenomen, dat de kostendekkendheid voor deze heffingen verplicht tussen de 80% en 100% dient te liggen. Het is op dit moment nog onduidelijk of dit wetsvoorstel zal worden aangenomen. Indien het voorstel wordt aangenomen, zullen de financiële effecten hiervan voor de begroting van 2020 inzichtelijk worden gemaakt.