Ontwikkelingen in het financieel kader

Wonen in een duurzamer Arnhem

Onder de noemer 'Wonen in een duurzamer Arnhem' worden de wijzigingen in de begroting met betrekking tot wonen, ruimtelijke ontwikkeling, grondbeleid, openbare ruimte en klimaat & energie toegelicht.

Ontwikkelingen Wonen in een duurzamer Arnhem

2020

2021

2022

2023

Bedragen x € 1.000

Wonen, ruimtelijke ontwikkeling en grondbeleid

Implementatie Omgevingswet

-750

-285

-250

-210

Beheerkosten digitaal stelsel omgevingswet

-189

-189

-189

-189

Bezuiniging op dagelijks onderhoud riolering

110

110

110

110

PBD-afval

95

95

95

95

Energietransitie

250

250

250

250

Gelders Archief

100

100

100

100

Verwachte winstneming Grondbedrijf

50

50

50

50

Onderbesteding op budget onderhoud en beheer OVT Arnhem Centraal

150

150

150

150

Beheerkosten strategisch bezit kostendekkend maken (uit huuropbrengsten)

145

145

145

145

Wonen, ruimtelijke ontwikkeling, grondbeleid totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

-39

426

461

501

Odra, hogere uitgaven omgevingsvergunningen

-682

-682

-682

-682

Odra, extra inkomsten omgevingsvergunningen

682

682

682

682

Wonen, ruimtelijke ontwikkeling, grondbeleid totaal aanvullend op Perspectiefnota

0

0

0

0

Openbare ruimte

Activeren 50% kosten groot onderhoud wegen

2.558

2.368

2.181

1.997

Openbare ruimte totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

2.558

2.368

2.181

1.997

Knelpunt inzake hogere kosten kwijtschelding afvalstoffenheffing minima

-200

-200

-200

-200

Knelpunt inzake hogere kosten PMD die niet doorbelast worden in afvalstoffenheffing

-200

-200

-200

-200

Openbare ruimte totaal aanvullend op Perspectiefnota

-400

-400

-400

-400

Klimaat & energie

Subsidie van de provincie Arnhemse Smart polder

5.000

0

0

0

Uitgaven Arnhemse Smart polder

-5.000

0

0

0

Klimaat en energie totaal aanvullend op Perspectiefnota

0

0

0

0

Totaal Ontwikkelingen Wonen in een duurzamer Arnhem

2.119

2.394

2.242

2.098

Wonen, ruimtelijke ontwikkeling en grondbeleid

Uit de Perspectiefnota blijkt dat de implementatie van de Omgevingswet noodzaakt tot de inzet van extra middelen (aflopend in de tijd). Daarnaast is sprake van structurele beheerskosten van € 189.000 voor het digitaal stelsel van de Omgevingswet. Aanvullend op deze middelen zal de komende periode verder worden nagegaan welke risico's met bijbehorende maatregelen voor de invoering van deze wet voor de gemeente Arnhem noodzakelijk zijn.
In het kader van ruimtescheppende maatregelen zijn in de Perspectiefnota voorstellen gedaan om te bezuinigen op het dagelijks onderhoud van riolering, PBD-afval, energietransitie en het Gelders Archief. Daarnaast kunnen voordelen ingeraamd worden op de winstneming van het Grondbedrijf, het budget voor beheer en onderhoud van de OVT Arnhem en de beheerkosten van strategisch bezit.

Aanvullend op de Perspectiefnota wordt voorgesteld het budget voor de omgevingsdienst ODRA op te hogen met € 683.000. Hiermee komt het in de MJPB begrote bedrag overeen met de begroting van ODRA. Aan de inkomstenkant is het voorstel om een zelfde ophoging door te voeren op de verwachte bouwleges. De cijfers van de laatste jaren laten zien dat het reëel is om in de MJPB de kostenstijgingen op te vangen met hogere legesinkomsten.

Openbare ruimte

Op het gebied van de openbare ruimte is in de Perspectiefnota toegelicht dat een deel van het budget wegenonderhoud niet meer in de exploitatie wordt opgenomen, maar via een jaarlijks investeringskrediet beschikbaar wordt gesteld. Door deze activeringssystematiek ook bij wegenonderhoud toe te passen, komt de gedragslijn meer overeen met de al langer gebruikelijke werkwijze bij andere groot-onderhoudswerkzaamheden, zoals openbare verlichting, riolering en vastgoed. Per saldo ontstaat hierdoor op korte termijn ruimte in de begroting, waardoor onderhoudsmiddelen vrij kunnen vallen in de algemene middelen.

Aanvullend op de Perspectiefnota wordt geconstateerd dat de kosten voor kwijtschelding van minima ook stijgen als gevolg van de stijgende kosten voor de inzameling en verwerking van afval. Het huidige budget voor kwijtschelding afvalstoffenheffing voor minima is niet meer toereikend. Om de volledige kwijtschelding ook in 2020 te kunnen handhaven is een extra budget van € 400.000 nodig. Circa € 200.000 is daarvoor gereserveerd in de Perspectiefnota (als onderdeel van de hogere uitgaven Armoede). Hierdoor resteert nog een knelpunt van €200.000. Wij vertalen deze extra kosten van kwijtschelding voor minima niet in een extra verhoging van de afvalstoffenheffing, maar dekken deze uit de algemene middelen.

De vervuiling van het PBD-afval heeft geleid tot hogere kosten (extra verbrandingskosten en een lagere opbrengst op herbruikbaar PBD-afval). Om de verbetering in kwaliteit te realiseren hebben we in het eerste kwartaal van 2019 enkele interventies ingevoerd, onder andere voorsortering. Omdat deze maatregelen inhoudelijk en financieel effectief blijken te zijn, is het van belang deze door te zetten. Dit leidt tot een extra kostenpost van € 200.000 op jaarbasis. Zonder interventies zou het negatieve effect voor de begroting fors hoger zijn. Wij vertalen deze extra kosten niet in een extra verhoging van de afvalstoffenheffing, maar dekken deze uit de algemene middelen.

Klimaat & energie

Arnhem heeft een subsidie van € 5 miljoen verkregen van de provincie Gelderland ten behoeve van het aardgasvrij maken van een deel van de wijk Vredenburg. Deze subsidie zal in de begroting worden opgenomen en direct worden ingezet om uitvoering te geven aan dit project.