Onder de noemer 'Open en verantwoord besturen' worden de wijzigingen in de begroting met betrekking tot samenwerking met burgers en organisaties, bedrijfsvoering en concernfinanciën toegelicht.
Ontwikkeling Open en verantwoord besturen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||
Ruimte binnen programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | 3.653 | 3.742 | 4.343 | 3.343 |
Vrijval reservering volumeontwikkeling uit MJPB 2019-2021 | 1.985 | 1.985 | 1.985 | 1.985 |
Aframen budget jongereninstroom | 100 | 200 | 200 | 200 |
Verlagen opleidingsbudget | 100 | 100 | 100 | 100 |
Verhoging leges evenementen, APV | 100 | 100 | 100 | 100 |
Dividend BNG | 400 | 400 | 400 | 400 |
Hogere lasten ICT en besparingen De Connectie | -1.005 | -1.005 | -1.005 | -1.005 |
Formatiedekking CISO + middelen (afdeling ICT) | -200 | -200 | -200 | -200 |
Herrijking dotatie spelregel aflossen in 20 jaar obv actualisatie MIP | 150 | -604 | -203 | 1.186 |
Ruimte solvabiliteitsreeks | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Totaal ontwikkelingen Perspectiefnota | 7.983 | 7.418 | 8.421 | 8.810 |
Structureel blijven sparen voor betere solvabiliteit conform systematiek | 0 | 0 | 0 | -2.700 |
Herrijking dotatie spelregel aflossen in 20 jaar obv actualisatie MIP in MJPB 2020-2023 | 198 | 250 | 294 | 518 |
Gemeenteraadsverkiezingen | 0 | 0 | -60 | 0 |
Saldo voor- en nadelen concernposten | -72 | -35 | -35 | -35 |
Totaal aanvullend op Perspectiefnota | 126 | 215 | 199 | -2.217 |
Totaal Ontwikkeling Open en verantwoord besturen | 8.109 | 7.633 | 8.620 | 6.593 |
Bestuur, dienstverlening en financiën
In de Perspectiefnota is toegelicht dat er binnen het programma Bestuur, dienstverlening en financiën (voormalig programma R9) structurele ruimte aanwezig is in de vorm van de stelpost voor het opvangen van bovenmatige stijging van de rente. Aangezien in de begroting van de rentelasten binnen treasury reeds rekening wordt gehouden met een trapsgewijze stijging, kan deze meerjarige stelpost vrijvallen. In het laatste jaar 2023 wordt in het kader van behoedzaamheid € 1 miljoen beschikbaar gehouden.
Een andere maatregel die ruimte oplevert is de vrijval van de reservering voor de volumeontwikkeling in de vorige MJPB. Na dekking van een aantal specifieke claims vanuit diverse beleidsvelden resteert er bijna € 2 miljoen dat ten gunste van de algemene middelen komt.
In het kader van ruimtescheppende maatregelen zijn er mogelijkheden om het budget voor jongereninstroom en het opleidingsbudget te verlagen zonder dat dit verregaande gevolgen heeft. Daarnaast zijn er mogelijkheden om de grondslag van een aantal leges voor evenementen te verbreden, waardoor een hogere kostendekkendheid mogelijk wordt gemaakt. De verwachte uitkering van het dividend van de BNG kan op basis van de actuele inzichten naar boven worden bijgesteld met € 400.000.
Er is in toenemende mate zorg ontstaan over de kwaliteit en stabiliteit van de ICT die sinds 1 juli 2017 bij De Connectie is ondergebracht. Onderzoeken wijzen uit dat we risico's lopen op onder meer uitval, het oplopen van achterstanden in beheer en onderhoud en een afnemende informatieveiligheid. Het is van groot belang om hiervoor middelen vrij te maken. Het gaat om een structurele inzet van € 1,5 miljoen, waarbij op andere onderdelen van De Connectie voor € 0,5 miljoen bespaard kan worden. Daarnaast wordt voor het aanstellen van een CISO (Chief Information Security Officer) en het uitvoeren van audits en onderzoeken in het kader van informatieveiligheid een bedrag van € 0,2 miljoen vrijgemaakt.
Een belangrijk onderwerp is het verminderen van de schuldenlast en het verbeteren van de solvabiliteit van de gemeente. Sinds de vorige MJPB wordt middels een structurele dotatie aan de BR Kapitaallasten gespaard voor een betere solvabiliteit. Dit gebeurt op basis van een berekening, die er vanuit gaat dat schulden niet langer dan 20 jaar op de gemeentelijke begroting drukken. Daarvoor zijn rekenregels in de verordening Financieel Beleid en Beheer vastgelegd om dit te realiseren door het rekenkundig reserveren van extra lasten die corresponderen met het afschrijven van alle investeringen in 20 jaar. Op basis van de actualisatie van het MIP in de Perspectiefnota is deze dotatie herijkt.
Daarnaast is in de Perspectiefnota voorgesteld om jaarlijks € 2,7 miljoen uit deze reserve in de begroting in te zetten ter dekking van verwachte tekorten op de algemene middelen. Om recht te doen aan de bij de Perspectiefnota aangenomen motie 'Houd financiële verordening in stand', wordt in deze MJPB voorgesteld de systematiek van sparen structureel in stand te houden en deze onttrekking van € 2,7 miljoen alleen incidenteel in de jaren 2020 tot en met 2022 door te voeren. Op die manier blijven we investeren in verbetering van de solvabiliteit. Wanneer we deze onttrekking tot twee of minder jaren zouden beperken, komen we in enig jaar onder de vastgestelde norm van het weerstandsvermogen uit en is aanzuivering van het weerstandsvermogen noodzakelijk. Een belangrijke overweging voor deze incidentele onttrekkingen is dat de solvabiliteit in 2018 bij de jaarrekening op een aanzienlijk hoger niveau lag dan eerder bij de voorbereiding van deze maatregel werd verondersteld. In de paragraaf Weerstandsvermogen is een nadere toelichting op de kengetallen voor solvabiliteit opgenomen.
Op basis van de meest recente actualisatie van het MIP na de Perspectiefnota is de dotatie aan de bestemmingsreserve ten opzichte van de Perspectiefnota opnieuw herijkt. Daarnaast wordt voorgesteld de BR Kapitaallasten te splitsen in een BR Kapitaallasten (met als doel dekking voor kapitaallasten) en een BR Solvabiliteit met het doel om te sparen voor een betere solvabiliteit. In de paragraaf weerstandsvermogen is meer toelichting gegeven op de ontwikkelingen in de financiële positie.
Voorgesteld wordt om in het jaar 2022 middelen beschikbaar te stellen voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Tot slot leidt een aantal concernstelposten binnen dit programma tot voordelen (wachtgeld- en APPA-verplichtingen) en nadelen (personele budgetten door ontvlechting facilitair budget). Voorgesteld wordt om deze posten te verrekenen met de algemene middelen.