Onderhoud kapitaalgoederen

Samenvattend beeld

De paragraaf geeft voor de verschillende kapitaalgoederen inzicht in geldende kaders, ambitieniveau van het onderhoud, feitelijke onderhoudssituatie en geplande inzet voor de komende jaren.
Met uitzondering van het centrum en de winkelcentra is het onderhoud sober en doelmatig te noemen waarbij met zo weinig mogelijk middelen de stad schoon heel en veilig wordt gehouden.

Er is sprake van toename van het te onderhouden areaal, waarvoor in principe extra onderhoudsmiddelen noodzakelijk zijn. Daarom wordt in deze begroting een bedrag gereserveerd voor areaal-ontwikkeling.
Bij het uitvoeren van groot onderhoud is er steeds meer aandacht voor klimaatadaptatie, duurzaamheid en circulair inkopen. Hoe dit wordt ingevuld is te vinden in het stedelijk programma Wonen en leefomgeving (S12). De beleidsmatige invulling voor de kapitaalgoederen die een relatie hebben met mobiliteit (zoals verhardingen, verkeersvoorzieningen openbare verlichting en kunstwerken) is te vinden in programma Bereikbaarheid (S02).
Met gerichte en integrale programmering van het groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte worden de beschikbare middelen zo goed, duurzaam en efficiënt mogelijk ingezet.
Door het organiseren van ontwerpateliers bij nieuwe ontwikkelingen, waarbij beheerders meedenken over de te realiseren inrichting, komt er op een zo vroeg mogelijk moment zicht op de kosten van het beheer en onderhoud van de (ver)nieuw(d)e openbare ruimte (beheerbewust ontwerpen).

Overzicht basisniveaus onderhoudsobjecten

centrum

winkel centra

wijken

bedrijfs terreinen

bossen/ parken

hoofdinfra

fietspaden

groen

A

A

B/C

B/C

B

speelvoorzieningen

B

B

B

B

B

recreatievoorzieningen

A

A

B

B

B

verhardingen

A

A

C/D *

B

B

B

A/B

verkeersvoorzieningen

B

B

B

B

B

B

B

kunstwerken

B

B

B

B

B

B

B

beeldende kunst

B

B

B

B

B

B

B

zwerfvuil en onkruid

A

A

C

C

B

C

C

overige stadsreiniging

A

A

C

C

B

C

C

openbare verlichting

B

B

B

B

B

B

B

riolering

B

B

B

B

B

B

B

water

B

B

B

B

B

*Voor asfaltwegen in de wijken streven we naar het voorkomen van kapitaalvernietiging (niveau
B), voor elementenverharding (zoals klinkers en tegels) hanteren we niveau C en voor parkeervakken vinden we niveau D acceptabel.

Mogelijke consequenties wijksturing

Voor alle onderdelen van de openbare ruimte, die in deze paragraaf worden beschreven, geldt dat met de invoering van wijksturing vanaf 1 januari 2017 per wijk met de inwoners afspraken kunnen worden gemaakt over de besteding van de 'wijk gerelateerde budgetten openbare ruimte'. Hierdoor kunnen de onderhoudsniveaus in de wijken gaan afwijken van de niveaus die in bovenstaande tabel zijn aangegeven. Tot nu toe is dat echter niet het geval.