Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Actuele kaders

  • Beleidsnota Wegenonderhoud (raadsbesluit 2008);
  • Besluitvorming bezuinigingen (raadsbesluiten 2012, 2013);
  • Beheerplan wegen 2017/18.

Ambitie

De huidige ambities liggen na verschillende bezuinigingen op het volgende niveau:

  • niveau A voor vrijliggende fietspaden;
  • niveau B voor hoofdwegen (hoofdwegen zijn gedefinieerd in de structuurvisie 2020, doorkijk 2040), fietsstroken die onderdeel uitmaken van de hoofdrijbaan en busbanen;
  • niveau C voor wijkwegen, met parkeervakken op niveau D.

Uitgangssituatie

Vanwege de noodzaak tot bezuinigingen werd de afgelopen jaren de ambitie voor het kwaliteitsniveau voor wegen neerwaarts bijgesteld. Als gevolg daarvan zijn onderhoudsmaatregelen uitgesteld (moment van ingrijpen later) en werden ook minder preventieve maatregelen uitgevoerd. Inmiddels worden nu onderhoudsmaatregelen getroffen op wegen waar sprake is van genoemd uitgesteld groot onderhoud. Daarbij blijkt dat de technische staat van met name asfaltwegen in de praktijk verder is verslechterd dan destijds werd voorzien. De onderhoudsmaatregelen die nu (na uitstel) moeten worden getroffen zijn dan ook ingrijpender en daarmee vaak duurder dan eerder werd aangenomen.
In de MJPB 2019-2022 is aangegeven dat extra middelen voor wegenonderhoud nodig zijn om hoge meerkosten in de toekomst te voorkomen. Hier is in de MJPB 2019-2022 voor een deel in voorzien. Gezien de grote noodzaak tot ombuigingen in de MJPB 2020-2023 kiezen we ervoor om nu geen vervolgstap te zetten. Dit betekent dat het wegenonderhoud is geprogrammeerd binnen het huidige financiële kader met daarbij het streven naar het zoveel mogelijk beperken van kapitaalvernietiging.
Het zorgen voor goede fietsvoorzieningen heeft hoge prioriteit. Het ambitieniveau voor het onderhoud van fietspaden ligt daarom op het hoogste niveau.
Er is sprake van uitstel van groot onderhoud in afwachting van visievorming met betrekking tot herinrichting voor onder andere Hommelseweg, Oude Zevenaarseweg en Groningensingel. Hier worden in afwachting van de herinrichtingsplannen alleen maatregelen genomen om de weg veilig te houden.

Met ingang van 2019 wordt het groot onderhoud aan wegen geactiveerd op de balans. Het betreft grootschalige herinrichtingen of levensduur verlengende maatregelen. Deze nieuwe werkwijze betekent dat ongeveer de helft van het groot onderhoud aan wegen gefinancierd wordt uit een investeringsbudget. Dit levert voor de komende jaren een besparing op voor het exploitatiebudget. Deze manier van financieren sluit aan bij de aangescherpte richtlijnen uit de BBV. Het exploitatie deel voor wegenonderhoud is deels wijkbudget en deels stedelijk budget.

Planning

  • Het beheerplan, dat wordt opgesteld op basis van jaarlijkse weginspecties, is qua planning bepalend voor het groot onderhoud.
  • Waar mogelijk wordt samenloop gecreëerd met ander groot onderhoud en de uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Het onderhoud van wijkwegen gebeurt in samenspraak met de teams Leefomgeving.
  • Voor 2020 staat onder andere onderhoud op  de planning voor: Velperbinnensingel, Airborneplein, Nijmeegseweg (stad uit)en de Velperweg.
  • Waar zinvol en (financieel) mogelijk worden kansen voor het beperken van wateroverlast meegenomen in het groot onderhoud.