Bedrijfsvoering

Communicatie

'Inclusieve communicatie'
We leven in een samenleving vol diversiteit. Als gemeente streven we naar een inclusieve stad, waar iedereen meedoet. Ongeacht culturele achtergrond, gender, leeftijd of beperkingen. De mogelijkheden en talenten van mensen staan centraal. Om zo goed mogelijk in contact (on- en offline) te blijven met onze inwoners, is de juiste communicatie die aansluit bij de diverse inwoners cruciaal. Op deze wijze voelt iedereen zich gezien, gehoord en begrepen. Zo voorkomen we dat gevoelens van uitsluiting ontstaan. Met onze manier van communiceren (h)erkennen we verschillen en zorgen we voor verbinding. De inspanningen die we gaan doen in het kader van 'inclusieve communicatie' zijn de volgende:

Verbeteren toegankelijkheid online gemeentelijke kanalen
De gemeente Arnhem heeft de ambitie om de gemeentelijke (online) kanalen voor iedereen toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken en te houden. Informatie dient voor iedereen eenvoudig vindbaar en bruikbaar te zijn. Hiervoor willen we (blijven) voldoen aan de standaard Digitoegankelijkheid EN 301 549. Door toepassing van Digitoegankelijk blijven websites en webapplicaties toegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Zo krijgen onder andere dyslectici, kleurenblinden, slechtzienden en blinden dezelfde toegang tot overheidsinformatie als mensen die deze functiebeperkingen niet hebben.

Begrijpelijke en genderneutrale taal bevorderen
Onze communicatie dient ook voor mensen voor wie dat niet vanzelfsprekend is, begrijpelijk en aansprekend te zijn en mag geen onnodige drempels opwerpen. Om het bewustzijn van inclusieve communicatie in programma's en projecten te bevorderen, komt er een stijlgids om medewerkers te ondersteunen/stimuleren en uitleg te geven hoe zij duidelijke en genderneutrale taal kunnen gebruiken in hun communicatie-uitingen.

Communicatiecollega's opleiden op inclusie
Het communicatievak ontwikkelt zich voortdurend. Inclusieve communicatie is steeds meer de norm geworden en die norm onderschrijven wij. We zorgen ervoor dat we de juiste kennis en kunde in huis hebben om optimaal te kunnen bijdragen aan een inclusievere organisatie door communicatieprofessionals hierin te scholen en medewerkers in de organisatie bewust te maken van het belang van inclusief communiceren.