De in de voorgaande paragrafen beschreven ontwikkelingen resulteren per saldo in een begroting zoals in de paragraaf Hoofdlijnen financiën is geschetst. Hieronder nogmaals het totale beeld:
Financieel beeld 2020-2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
Uitgangspositie MJPB 2019-2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemeentefonds en overige rijksontwikkelingen | 7.038 | 5.493 | 4.560 | 7.944 |
Beleidsontwikkelingen | ||||
- Meedoen in een socialer Arnhem | -8.771 | -5.745 | -4.145 | -1.767 |
- Wonen in een duurzamer Arnhem | 2.119 | 2.394 | 2.242 | 2.098 |
- Genieten van een nog mooier Arnhem | 600 | 600 | 1.600 | 0 |
- Open en verantwoord besturen | 8.109 | 7.633 | 8.620 | 6.593 |
Jaarlijkse bijstellingen | -13.519 | -14.835 | -16.025 | -17.376 |
Toevoeging (-) of onttrekking (+) aan de AR | 4.425 | 4.460 | 3.149 | 2.509 |
Totaal financieel beeld | 0 | 0 | 0 | 0 |
Robuustheid van de begroting
In de paragraaf Weerstandsvermogen is de meest recente vermogenspositie geschetst. Daarbij zijn de verrekeningen met de algemene reserve die voortvloeien uit bovenstaand financieel beeld verwerkt. Hieruit blijkt dat wanneer de beschikbare weerstandscapaciteit in 2020 van € 30,7 miljoen wordt geconfronteerd met de berekende benodigde weerstandscapaciteit van € 30,4 miljoen (bij een zekerheidspercentage van 90%), dat de gemeente over voldoende weerstandsvermogen beschikt. De weerstandsfactor komt in dat geval namelijk uit op 1,0 in 2020. Dit ligt op het minimale vastgestelde niveau. In de jaren na 2020 stijgt het beschikbare weerstandsvermogen als gevolg van een begrote stijging van de algemene reserve.
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | JV 2018 | Turap-1 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Totaal benodigde weerstandscapaciteit | 33.713 | 33.713 | 30.430 | 30.430 | 30.430 | 30.430 | |
Totaal beschikbare weerstandscapaciteit | 48.606 | 31.742 | 30.675 | 30.448 | 31.831 | 34.880 | |
Benodigd versus beschikbaar ruimte irt aanzuivering | 14.893 | -1.971 | 245 | 18 | 1.401 | 4.450 | |
Verschil (> factor 1,4) | 1.408 | -15.456 | -11.927 | -12.154 | -10.771 | -7.722 | |
Weerstandsfactor | 1,4 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,1 |
Een belangrijke doelstelling is naast een robuuste begroting en buffers voor risico’s ook het streven naar een robuustere financiële positie. Hiervoor wordt structureel gespaard in de bestemmingsreserve Solvabiliteit. Naast de algemene reserve die direct meetelt in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit, vormt de BR Solvabiliteit een belangrijke bijdrage in de vergroting van het eigen vermogen. De ontwikkeling van deze bestemmingsreserve laat het volgende beeld zien:
BR Solvabiliteit | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand per 1-1 | 7.624 | 11.082 | 13.834 | 16.141 | |||
Dotatie aan BR o.b.v. MIP MJPB 2020-2023 | 6.158 | 5.452 | 5.007 | 3.394 | |||
Inzetten tbv financieel beeld | -2.700 | -2.700 | -2.700 | ||||
Stand per 31-12 | 11.082 | 13.834 | 16.141 | 19.535 | |||
Aandeel dekking risicoprofiel | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0,6 |
Hieruit blijkt dat, ondanks dat incidenteel voor drie jaren minder wordt gespaard, deze reserve in 2023 uitkomt op bijna € 20 miljoen en daarmee een majeure bijdrage levert aan het verbeteren van de solvabiliteit en een robuustere begroting.
Naast de weerstandsfactor en de solvabiliteit moet ook worden gekeken naar de andere financiële kengetallen. Uit de analyse van de kengetallen in de paragraaf Weerstandsvermogen, blijkt dat deze een wisselend beeld laten zien. De financiële positie wordt op grond van de uitkomsten van deze verplichte financiële kengetallen door de provincie bij de begroting beoordeeld.
Voor een goed oordeel van de financiële positie zijn diverse ontwikkelingen van belang. De afhankelijkheid van de inkomsten van het Rijk zorgt, net als bij alle andere gemeenten, voor een blijvende kwetsbaarheid in de financiën. Daardoor kan ook het financieel perspectief van onze gemeente in korte tijd wijzigen. Ook de ontwikkelingen op het gebied van zorg zijn een belangrijk financieel aandachtspunt. Aan de andere kant is het een feit dat de solvabiliteit en omvang van onze schulden zich positiever hebben ontwikkeld dan eerder voorzien. Ook het feit dat de gemeente Arnhem eerder besloot verliezen op de grondexploitaties af te boeken, heeft er voor gezorgd dat we financieel minder kwetsbaar zijn dan sommige andere gemeenten.
Samenvattend blijft het van belang goed op de gemeentelijke financiën te blijven letten. We vinden het om die reden dan ook belangrijk om meerdere momenten (MJPB en jaarrekening) aan te grijpen om deze kengetallen te monitoren en vooral te sturen op de trends voor de langere termijn die we daarin onderkennen.